De vereniging is in oktober 2005 opgericht om de samenwerking te bevorderen tussen de paardenmelkerijen uit Nederland en Vlaanderen. Het HACCP handboek is opgesteld en alle aangesloten bedrijven werken met het HACCP handboek. In het HACCP handboek staan de richtlijnen en wettelijke verplichtingen waaraan een paardenmelkerij moet voldoen en wat te doen bij onverwachte situaties. Meer hierover kunt u lezen bij informatie. Momenteel is de vereniging aangesloten bij het programma Netwerken in de veehouderij van Wageningen UR. Meer hierover kunt u op de website van Verantwoorde Veehouderij van Wageningen UR.

De vereniging is momenteel bezig met het opstellen van een witboek over de werking van paardenmelk en tevens wordt het keurmerk Top Kwaliteit PaardenMelk (TKPM) ontwikkeld. Het doel van het witboek en het keurmerk is o.a. kwaliteits- en imagozorg van paardenmelkproducten te bevorderen. Meer hierover kunt u lezen bij informatie

De vereniging heeft onder andere als doel het bevorderen van onderzoek naar paardenmelk. In  samenwerking  met het Jeroen Bosch ziekenhuis is SPaN-V gestart naar de effecten van paardenmelk bij mensen met een koemelk allergie. We kunnen nog steeds mensen met koemelk allergie gebruiken.